Patagonia trip - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Bregje Biggelaar - WaarBenJij.nu Patagonia trip - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Bregje Biggelaar - WaarBenJij.nu

Patagonia trip

Blijf op de hoogte en volg Bregje

13 November 2013 | Argentinië, Córdoba

Hier een reis verslag van mijn prachtige reis door het zuiden van Argentinie de afgelopen 2 weken:

Cordoba.
Omdat ik 7uur rijden van Cordoba woon zijn we met z’n drieën (Kia, Julia en ik) een dag eerder naar Cordoba gegaan. Hier hebben we allemaal bij een ander gezin geslapen savonds zodat we minder moe waren voordat de reis echt begon. De volgende dag begon de reis echt. Om 1uur moest iedereen verzamelen bij de busterminal, maar de meeste waren te laat wat zeker geen uitzondering is voor de Argentijnen. Iedereen kon het meteen goed met elkaar vinden en hadden we de rest van de middag veel gelachen en gedanst en geklets in de bus.

Puerto Madryn.
Het was een lange reis maar na 20uur in de bus en af en toe even stoppen waren we eindelijk gearriveerd in Puerto Madryn. Puerto Madryn is een stad die naast de oceaan ligt. In Patagonia is er altijd heel veel wind maar daardoor was het zeker niet minder leuk om even lekker over het strand te wandelen. Vervolgens hebben we even door het centrum heen gelopen, het was niet heel groot en er waren vooral veel souvenirwinkeltjes. Op de boulevard liet een man mij en Julia een spel spelen waarbij je los moest komen van elkaar, dit lukte ons natuurlijk niet. Veel mensen stonden raar naar ons te kijken en we hadden alleen maar gelachen Helaas bleek het toen we teruggingen naar de groep dat de rugzak van een jongen met al zijn spullen erin gestolen was. De volgende dag zijn we naar Puerto Piramides, een klein dorpje aan de oceaan, gegaan. Dit dorpje lag midden in een mooi natuurpark. Het uitzicht hier was echt prachtig! Ook zijn we een boot opgegaan om walvissen te gaan bekijken. In het zuidelijke halfrond zijn er veel meer walvissen dan op het noordelijke halfrond. We hebben dus ook veel walvissen gezien. En ze zijn echt heel groot en heel anders dan ik me voorgesteld had. Op een gegeven moment was er ook een walvis die bijna helemaal uit het water sprong om vervolgens weer heel hard in het water te vallen. Hier was ik echt heel erg van onder de indruk. We zijn ook naar het pinguïnpark, Punta Tombo, vlakbij Puerto Madryn gegaan. Hier waren veel pinguïns maar ze hebben me toch een beetje teleurgesteld. De pinguïns stonden allemaal ver uit elkaar en deden helemaal niks, sommige stonden alleen maar en andere lagen op de grond en leek het of ze dood waren. Later op de op de dag gingen sommige gelukkig toch wel lopen en zwemmen wat dan wel weer heel leuk was om te zien.

Calafate
Vervolgens zijn we nog zuidelijker gereden en na weer een bus reis van bijna 24uur kwamen we aan in Calafate. Hier sliepen we allemaal in huisjes, ik sliep in een huisje met 7 andere meiden wat heel gezellig was. We hebben smiddags een beetje rond het meer en in de stad gelopen, Calafate is echt een hele mooie kleine stad. Savonds hebben we lekker met z’n allen een taart gebakken. De volgende ochtend hadden we eindelijk een keer een goed ontbijt gemaakt voor onszelf met scrambled eggs, pannenkoeken, bananenpannenkoeken en cereal. Het ontbijt hier in Argentinië is namelijk niet echt heel goed, vaak bestaat het ontbijt uit hele zoet croissantjes of koekjes. Die dag hebben we rond gereden in de buurt van Calafate om alles te bekijken en zijn we gestopt in het dorpje Chalten. Chalten is het nieuwste dorpje van Argentinië en er wonen veel Chilenen doordat het tegen de grens van Chili aan ligt. Het is een mooi dorpje maar mist wel nog een beetje karakter doordat het zo nieuw is.
Calafate ligt vlakbij de “Perito Moreno Glacier” dus hier zijn we natuurlijk een dag naar toe geweest. Het was heel indrukwekkend om de gletsjer te zien. Ik ben met nog een paar heel dichtbij de gletsjer geweest met een boot, en de gletsjer was nog veel groter van dichtbij dan ik verwacht had dat die eerst zou zijn. Naast de gletsjer liggen ook redelijk lange wandelpaden waar ik de rest van de dag heerlijk gelopen heb en genoten heb van alles. Het uitzicht was echt bijna onwerkelijk en af en toe zag je en hoorde je grote stukken ijs afbreken. Savonds ben ik naar een café gegaan met nog 4 andere want de rest wilde allemaal niet, maar daardoor was het zeker niet minder leuk.

Ushuaia.
We zijn om 3uur snachts vertrokken om niet te laat bij de grens van Chili te zijn. Na 2uur bij de grens zijn we verder gereden om vervolgens in Chili 3uur te moeten wachten op een autorace voordat we weer verder konden. Toen nog een uur op de boot en een uur bij de grens van Argentinië te wachten. Na iets meer dan 20uur waren we eindelijk in Ushuaia “el fin del mundo” (het einde van de wereld). Het is de meest zuidelijk stad van heel de wereld namelijk. En had ik mijn ski jack toch nog nodig. Ushuaia is zelf niet echt heel bijzonder ook hier heb je veel winkels speciaal voor toeristen. We sliepen in een soort appartement met z’n zessen wat ook dit keer weer heel gezellig was. Ook zijn we natuurlijk ook hier weer naar een natuurpark “tierra del fuego” geweest en hebben we lekker rondgelopen en weer mooie foto’s gemaakt. Vervolgens zijn we verder gereden naar het einde van de weg. Na die plek zijn er verder geen wegen die nog zuidelijker zijn. Ook hebben we het meest zuidelijke treinstation van de wereld gezien, hij zag er wel antiek uit dus ik zou niet weten of die nog wordt gebruikt ik denk het niet meer. De dag erna hebben we sleehonden bezocht en wat rondgelopen in het bos ernaast.

Esquel.
De volgende dag zijn we sochtends weer vroeg opgestaan op naar Esquel te rijden. We moesten weer door Chili heen en het was een lange afstand. Na 38 uur waren we dan eindelijk in Esquel. Het kon ook niet anders dus ook hier hebben we natuurpark bezocht. Het klinkt een beetje saai iedere keer rondlopen in natuurparken maar ze zagen er allemaal anders uit en met de groep was eigenlijk alles heel gezellig.

San Carlos de Bariloche.
Smiddags zijn we naar Bariloche gegaan was maar 5 uurtjes rijden is. Ik ben er ondertussen aan gewend dat ik iedere keer lang in de bus moet zitten om ergens te komen. In Bariloche zijn we savonds naar een café geweest met alleen onze groep. De volgende ochtend hebben we nog even gewinkeld en chocola gekocht! In het noorden van Argentinië heb je niet echt goede chocola en in Bariloche heb je heel veel chocolaterieën. Helaas is de chocola wel duur hier en mis ik mijn goedkope en lekkere repen chocola van de appie. Smiddags hebben we rondgereden met de bus om de omgeving te zien. Hierna zijn we naar een soort range geweest en hebben we hier paardgereden, spelletjes gespeeld, voetbal gespeeld in de regen, asado gegeten maar vooral heel veel plezier gehad onze, jammer genoeg, de laatste avond.

Cordoba
Sochtends zijn we weer terug gereden en na weer ongeveer 26 uur waren we weer terug in Cordoba. Omdat onze bus naar Chilecito pas savonds laat ging hebben we door Cordoba gelopen om de stad een keer goed te bekijken. Gelukkig konden we toen even douchen bij een familie. We hebben nog een film gezien in de bioscoop en snel wat gegeten en toen gingen we echt naar huis en was de reis toch echt voorbij.

Het waren 2 fantastische weken die ook heel snel weer voorbij waren. En ik kan niet wachten op de noord reis ik kijk er nu al naar uit.

Een hele dikke kus!

  • 18 November 2013 - 14:50

    Wim Van Den Reek:

    hoi Bregje,

    nog heel veel plezier in Argentinië.

    groet,

    Wim van den Reek

  • 18 November 2013 - 19:59

    Hans Dubach:

    Leuk verhaal, Bregje! Al lezend word ik eigenlijk al moe van al dat gereis en gewacht, maar gelukkig zit je in een leuke groep! We volgen je avonturen met heel veel belangstelling en zijn blij dat het je zo goed afgaat allemaal.

    Hartelijke groeten van Merieke, Layne, Judith en Hans

  • 21 November 2013 - 23:49

    Patricia Adriaans:

    Hola Bregje,
    Wat leuk om je verslagen te lezen en je foto's te zien. Wat een fantastische ervaring zo'n uitwisselingsjaar. Fijn dat je zo'n leuke groep hebt en zo'n warm gastgezin. Geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden.
    Groetjes Patricia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Córdoba

Argentinie!

Mijn leven voor een jaar in argntinie

Recente Reisverslagen:

14 Mei 2014

Noordreis

15 April 2014

Nog steeds vakantie

25 Februari 2014

Halverwege mijn jaar

31 December 2013

Ultimo blog del año.

12 December 2013

Weer terug naar normale leven
Bregje

Na het behalen van mijn diploma heb ik besloten om eerst een jaar weg te gaan. Uiteindelijk heb ik gekozen voor argentinie! Dit vooral voor de mooie ervaring maar ook om spaans te leren. Via deze blog zal ik, voor iedereen die het interessant vindt om te weten wat ik daar een jaar ga doen, laten weten hoe het is. Ik zal hier regelmatig verhalen en fotos op zetten! Dikke kus

Actief sinds 30 Juli 2013
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 9660

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 26 Juni 2014

Argentinie!

Landen bezocht: